به گزارش سایت خبری زنان قم، علیرغم اهمیت بسیار برجسته و قابل توجه حمل و نقل ریلی در کشور،کم نیستند افراد،گروه ها و خانوارهایی که رغبت و تمایل چندانی به استفاده از آن نشان نمی دهند.
به واقع،حمل و نقل ریلی یکی از ایمن ترین و قابل اطمینان ترین مسیرها و ظرفیت های موجود در این عرصه به شمار می رود که در مقایسه با دیگر بخش های فعال و خدمات رسان در حوزه حمل و نقل ،از حیث هزینه، مقرون به صرفه نیز می باشد.
با نیم نگاهی به کشورهای توسعه یافته،به این واقعیت پی خواهیم برد که میزان استقبال عموم مردم از خدمات ریلیِ بین شهری به مراتب بیشتر از جامعه ایران می باشد و جز در ارتباط با متروی تهران که عموم مردم از آن استفاده می کنند ( و به نوعی می توان آن را ناوگان ریلیِ درون شهری نام نهاد) در طول سال،ضریب تقاضای استفاده از حمل و نقل ریلی ، در مقایسهِ با حمل و نقل جاده ای و هوایی کمتر می باشد.
به واقع،در ارتباط با توسعه راه ها نیز،حمل و نقل ریلی از جاده ای عقب مانده و با وجود اقداماتی که در طول سالیان اخیر برای توسعه خطوط آهن،تعریف،عملیاتی و اجرایی شده،لذا همچنان با نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.
یکی از عرصه های مهم و قابل توجه در عرصه حمل و نقل ریلی،به ناوگان فعال در این حوزه در خطوط و محوری فرا مرزیِ کشور معطوف می شود که به نوعی می توان از آن تحت عنوان ترانزیت یاد نمود.
مسعود شاهمرادی،کارشناس حمل و نقل با اشاره به تلاش برای توسعه حمل و نقل ریلی و ارتقای کمی و کیفی خطوط راه آهن،اظهار داشت:در عرصه بین المللی،خطوط راه آهن کشور،با برخی از حلقه های مفقوده ترانزیتی و ارتباطی با کشورهای همسایه مواجه است که در راستای بهبود آن،طرح ها و پروژه هایی همچون اتصال به کشور ترکمنستان از طریق مرز سرخس،مرز رازی به ترکیه و میرجاوه به پاکستان تعریف و در دستور کار قرار گرفت که در نوع خود اقدامات مثبت و سازنده ای به شمار می رود.
وی افزود:آنچنان که در اخبار و گزارش های رسانه ها منعکس شده،مقرر است توسعه راه های ریلی به کشور افغانستان،عراق و آذربایجان نیز استمرار یابد که قطعا با حصول پیشرفت مضاعف در عرصه های اشاره شده قادر خواهیم بود در بخش صادرات محصولات و تولیدات داخلی ایران به کشورهای مذکور نیز از این ظرفیت ویژه بهره گیری موثری نماییم.
شاهمرادی عنوان کرد:با همه این اوصاف،موقعیت جغرافیایی و منطقه ای ایران و قرار گرفتن در میان دو قاره اروپا و آسیا،از ظرفیت هایی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و قطعا با تمرکز و توجه و اختصاص اعتبارات هر چه بیشتر به طرح ها و پروژه های مرتبط با توسعه ترانزیت ریلی،قادر خواهیم بود در بخش های اقتصادی به دستاوردهای شایسته تری نائل شویم.
کارشناس حمل و نقل گفت:به واقع با ارتقای زیرساخت ها،امکانات و تجهیزات در کریدورهای شمالی و جنوبی کشور،میزان هزینه حمل و نقل و ترانزیت،حداقل تا 25 درصد کاهش خواهد یافت.
وی افزود:در ارتباط با مدیریت زمان و تسریع فرآیند و روند صادرات و پیمایش مسیر نیز،برآوردهای انجام شده حاکی از تسریع 35 درصدی زمان ارسال و ترانزیت کالاها در مقایسه با راه ها و مسیرهای دریایی می باشد.
شاهمرادی عنوان کرد:متاسفانه سهم راه آهن ایران در ترانزیتِ بارِ کشور بسیار ناچیز و ضعیف است در صورتی که در بخش جاده ای و در ترانزیت کالا ، محورهای مذبور به مراتب قوی تر از خطوط ریلی ایفای نقش می کنند که هزینه ها،مخاطرات و خسارات زیست محیطی آن نیز از ترانزیتِ ریلی بیشتر می باشد.
ضرورت تقویت و جذب هر چه بیشتر سرمایه گذار ها در حوزه ترانزیت ریلی
علی اصغر کاوه نژاد،کارشناس حمل و نقل با اشاره به لزوم تقویت و ارتقای ضریب جذب سرمایه گذاری ها در طرح ها و پروژه های ریلی و ترانزیتی عنوان کرد:بطور یقین در صورت حصول هر چه مطلوب تر این امر،امکان توسعه شبکه ریلی ترانزیتی با راه های ریلی کشورهای همسایه به نحو شایسته تری فراهم خواهد شد.
وی افزود:اتصال و تعامل و ارتباط خطوط ریلی با بنادر و راه ها و محورهای جاده ای،بخصوص در گلوگاه هایی که مبادلات و مراسلات اقلام،کالاها و محصولات تجاری از ضریب بالایی برخوردار است ، ضرورتی به شمار می رود که باید برای تحقق آن جدی تر و هدفمند تر از گذشته اقدام نمود.
کاوه نژاد عنوان کرد:به واقع،یکی از مولفه های اساسی در توسعه و تقویت ترانزیت ریلی به ارتقای تجهیزاتیِ ناوگان ریلی و ارتباط موثر و کارآمد میان مسیرها و گلوگاه های ترانزیتی و پیوند مسیرهای دریایی،جاده ای و ریلی،معطوف می شود.
کارشناس حمل و نقل در خاتمه یادآور شد:اساس ترانزیت ریلی،حامل و حاوی توفیق های و دستاورد های بسیاری در بخش های حمل و نقل ، اقتصاد،تجارت و بازرگانی می باشد و این اهمیت با در نظر گرفتن موقعیت استراتژیک و جغرافیایی خاص ایران در غرب آسیا و منطقه خاورمیانه،دو چندان می شود.
- دو نشانه افزایش تقاضا در بازار ملک
- بادمجان ایرانی در کدام کشورها پخته می شود؟
- آمادهباش بانکها برای پرداخت وام ازدواج/پیشخوان
- پراید و تیبا به زودی گران میشود
- واکنش جهانگیری به شایعه ورشکستگی چند بانک
- نقش تعیین کننده صنعت بسته بندی در تسهیل صادرات/وقتی طراحیهای حرفهای روند جذب مشتری را تقویت میکند
- مهمترین دلایل افزایش اجاره بها در تابستان /ظرفیت افزایش قیمت اجاره در شهرهای کوچک وجود ندارد
- اعتماد مردم به برند ایرانی نسخه وارداتیها را پیچید/ تولید لوازم التحریر با کیفیت نیازمند حمایت است
- صرفه جویی در مصرف سوخت با اجرای طرح پیمایش
- تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران دور از انصاف است/ سردرگمی گندمکاران همزمان با آغاز کشت دوم
- نرخ سود بانکی مولفه تاثیرگذار در اجاره بهای مسکن
- اجرای طرح توزیع سوخت بر اساس پیمایش در آینده نزدیک
- قاچاق کالا به تجهیزات پزشکی نیز رسیده است /وقتی اقتصاد و سلامت توأمان با هم تهدید میشوند
- ایجاد بانک اطلاعاتی مسکن پیش نیاز اخذ مالیات از خانه های خالی
- سود سهام عدالت چقدر است؟/ سونامی قیمت به پیاز رسید!/ کاهش نرخ سود بانکی عامل رشد بازار سرمایه
- دلیل اصلی کاهش واردات گوشت چیست؟
- بررسی مشکلات مالی صنعت خودرو کشور/بهره گیری از دانش فنی نوین لازمه دستیابی به استانداردهای کیفی
- خودروهای وارداتی روی جاده گرانی/ پیشخوان
- سرپرست معاونت فناوریهای نوین بانک مرکزی منصوب شد
- نگرانی از تکرار "تجربه تلخ" کارت خرید کالای ایرانی
- زمان آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی/تمدید در کار نیست
- ساز ناکوک صنعت کیف و کفش در ایران/قاچاق همچنان بر تولیدات داخلی می تازد
- ضدو نقیض های تولید خرما در سال جاری
- کاهش نرخ سود بانکی عامل رشد بازار سرمایه
- بازار صادرات محصولات لبنی جانی دوباه گرفت/ فاز سوم مشوقهای صادراتی در راه است
- زمان واریز و برداشت یارانه تیرماه ۹۶ اعلام شد
- لزوم توجه مضاعف به حمل و نقل ریلی در مبادلات تجاری/وقتی ریلها از جاده عقب میمانند
- برق ۳.۵ میلیون ایرانی در نیروگاه شهید رجایی تولید میشود
- نرخ جدید مرغ و انواع مشتقات آن
- بانک مرکزی همه بانکها را برای وام ازدواج به خط کند
- اخذ مالیات بر اساس قانون انجام می شود نه شرایط بازار/الزام فعالان اقتصادی فضای مجازی به پرداخت مالیات
- صنعت ظروف غذاخوری در ایران تشنه توسعه بازارهای صادراتی/ هنر ایرانی در قفس تحریم مانده است
- ضرورت افزایش سهم انجمن های بخش خصوصی در تصمیم گیری های مهم کشور
- روغن زیتون تقلبی گرانتر از قیمت اصل فروخته می شود
- مقصر اصلی گرانی برنج کیست؟
- وظایف سنگین دولت دوازدهم در قبال صنعتکاران
- بیکاران بجای امید به اشتغال چشم به دست بیمه بیکاری دوخته اند/ ترس از آینده در خانه جامعه کارگری رخنه کرده است
- مرغ باز هم گران شد/ قیمت به 8450 تومان رسید
- صادرات دام زنده باید از سر گرفته شود/نبود نظارت جدی، عامل گران فروشی گوشت در بازار
- چه عواملی صورتهای مالی را ارتقاء میبخشد؟
- خام فروشی،ترمزی برای تولید در کشور/ دیوار بلند تعرفهای برای واردات موادخام،شرایط فعالیت را دشوار کرده است
- دولت دوازدهم بخش خصوصی را بعنوان موتور محرکه باور داشته باشد
- طلای سرخ ایرانی ارزان می شود/واردات زعفران با تعرفه 55 درصدی توجیه ندارد
- بیش از 8هزار واحد روستایی در مانه وسملقان مقاوم سازی نشده اند
- افزایش ۱۰ برابری درآمد کشاورزان از گیاهان دارویی
- مخابرات در قبضهای موبایل دست میبرد؟!
- افت ۵۵۸ واحدی شاخص بورس در هفته نخست زمستان
- پیشرفت ۹۰درصدی مسکن مهر
- ۳ روزه ویزای سفر به باکو را بگیرید
- عدم حمایت دولت از طرح های اقتصاد مقاومتی نگران کننده است
- 317میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی هرمزگان پرداخت شد
- فراهم شدن شرایط مناسب بازار مسکن برای خانه اولیها/ معاملات مسکن رشد کرد
- پرداخت حقوق کارمندان دولت قبل از پایان هر ماه
- صرفه جویی یک میلیاردی در هزینه های آموزشی هرمزگان با تلاش معلمان نیکوکار
- رواج دلالی جدید در بازار خودرو توسط خودروسازان
- کاهش قیمت طلا در تعطیلات سال نو میلادی
- کاهش 40 درصدی معاملات بورس البرز
- ورود 6 دستگاه واگن ساخت داخل به ناوگان ریلی مسافری
- تزلزل برجام یکی از عوامل افزایش قیمت ارز
- دردسرهای جدید نفت 55 دلاری
پست الکترونيکي :
*مطلب :
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .